תוכנית ההתמחויות

 

תכנית ההתמחויות של הפקולטה למדעי החברה נועדה לחבר בין עולם התיאוריה לעולם המעשה. היא מציעה לסטודנטים מגוון התמחויות בארגונים הרלוונטיים לתחום הלימודים שלהם בשילוב קורס אקדמי המלווה את ההתמחות, ובכך מחברת בין ההכשרה האקדמית של הסטודנטים לבין שוק העבודה.

התכנית משתפת פעולה עם מוסדות וארגונים מרכזיים בירושלים ומחוצה לה, ביניהם:

  • כאן - תאגיד השידור הישראלי
  • כנסת ישראל ובית הנשיא
  • משרדי ממשלה (משרד האוצר, משרד האנרגיה, משרד החינוך ועוד)
  • ערוץ הכנסת
  • המכון הישראלי לדמוקרטיה
  • דלויט
  • גרינפיס
  • מסע

וארגונים מובילים רבים נוספים.

שיתופי פעולה אלה נועדו לבסס את אחריות הפקולטה כלפי עתידם המקצועי של הבוגרים שלנו, כמו גם את תרומתה של האקדמיה למרקם החיים הציבוריים במדינת ישראל ככלל ובעיר ירושלים בפרט.

כיום לוקחות חלק בתכנית ההתמחות של התואר הראשון המחלקה לתקשורת ועיתונאות, המחלקה למדע המדינה והמחלקה ליחסים בינלאומיים.

ראש תכנית המתמחים: פרופ׳ קרן טננבוים-וינבלט

רכזת התכנית: גב' אלכסנדרה דנציג

ליצירת קשר: soc_interns@mail.huji.ac.il

 

מימין: כנס הסיום של תכנית המתמחים תשע"ה (יוני 2015)

 

מתמחים מספרים - ינון גוטל  (בית הנשיא)

 

tmvnh_ynvn_gvt

כסטודנט באוניברסיטה העברית, נמצאתי תמיד תוהה האם אני לא מכלה את זמני אי שם במגדל השן האקדמי, בירושלים של מעלה. בעוד שדווקא ירושלים של מטה, זו של ההתנסות המעשית, זקוקה לי כשם שאני זקוק לה. האם אני לא מתעסק יותר מדי במחקר, כשיש פרקטיקות לעסוק בהן, ומקצועות לחיים, והשפעה בַּשֶּׁטַח על החברה הישראלית.

השנה בה זכיתי להתמחות במערך התוכן והאסטרטגיה בבית הנשיא, נתנה לי מענה משום שזכיתי להתמחות שהייתה לי כחוויה מכוננת של "ירושלים של אמצע". ירושלים שמצליחה לחבר בין עולם האקדמיה - לעולם המעשה ולעיצובן של ההוויה ושל החברה הישראלית.

היום, כשאני עובד מן המניין במערך התוכן והאסטרטגיה בבית הנשיא, אני יודע להעריך אף יותר את דריסת הרגל שהוענקה לי באמצעות ההתמחות מטעם הפקולטה למדעי החברה. מערך ההתמחויות של האוניברסיטה, שלשמחתי גדל והתפתח, היווה תשתית רחבת היקף ורבת הזדמנויות עבורי כסטודנט. כך מצאתי את מקומי הנוכחי, בשדה תחומי העניין שלי ובאמצעות ארגז הכלים שרכשתי לי בשנותיי באוניברסיטה.

 

מתמחים מספרים -סווטה ליסטרטוב  (ערוץ הכנסת)

 

svvth

לפני כשנה נכנסתי לערוץ הכנסת כסטודנטית מתמחה בתכנית המתמחים של הפקולטה למדעי החברה באוניברסיטה העברית. בהתחלה הרגשתי כמו אליס בארץ הפלאות, נפלתי לבאר עמוקה לאט-לאט, והיה לי המון זמן להביט סביבי בעודי נופלת. כחודש לאחר סיום ההתמחות בערוץ הכנסת חזרתי לשם- כבר כעובדת מן המניין. היום אני עושה את העבודה המשמעותית והמעניינת בתחום שבחרתי בו, וברור לי לגמרי שזה בזכות ההזדמנות שניתנה לי בתכנית.

בעיניי תכנית המתמחים מעניקה הזדמנות נדירה לכל מי שמוכן לנצל אותה. היא מחלקת למתמחים "אשרות כניסה" למוסדות וארגונים בעלי מוניטין; היא מלווה אותם בתקופה המלחיצה הזו ומהווה קבוצת תמיכה ייחודית שבונה ביטחון עצמי; ובסופו של דבר היא מחברת בין תחום הלימודים למקצוע פרקטי ומאפשרת למתמחה להבין אם התחום בו הוא בחר מתאים לו באופן אישי ובמידה רבה פותחת בפניו אופק תעסוקתי.

 

תמונה: סווטה בחדר הקונטרול של ערוץ הכנסת 

 

מתמחים מספרים -שלומי שקד  (תא הכתבים הזרים)

 

mtmkhym_3

קורס המתמחים באוניברסיטה העברית אפשר לי להיכנס לתחום שבו תמיד רציתי לעסוק - תחום התקשורת. במשך שנת הלימודים, התמחתי במועדון העיתונאים (JPC), העובד עם כלל העיתונאים והכתבים הזרים המוצבים במדינת ישראל. העבודה אפשרה לי להגשים חלום, ולהיחשף אל מאחורי הקלעים של עולם התקשורת. במהלך ההתמחות נחשפתי לאופן שבו מארגנים מסיבות עיתונאים, סיורים ומשלחות מכל העולם. ההתמחות נתנה לי את ההזדמנות ללמוד על התנהלות המקום בצורה עקבית ומדודה, ולא "זרקה אותי אל המים". עובדה זו סייעה לי להתקדם בעבודה, כאשר קיבלתי על עצמי משימות רבות יותר, ובעלות משמעות גדולה יותר. השקעה זו השתלמה עבורי, ובסיום הלימודים הועסקתי על ידי מועדון העיתונאים וכיום אני מנהל את הפרויקט הארצי הראשון שלי.

תמונה: כנס סיום תכנית המתמחים תשע"ו (שלומי שקד מימין, במרכז רעיה קובל נציגת מועדון העיתונאים, ומשמאל ליאור לוין, מתמחה נוספת בארגון)

 

מתמחים מספרים- רביד לוריא (עירית ירושלים – האגף לתכנון עירוני)

 

mtmkhym_4

חווית ההתמחות שלי הייתה משמעותית בזכות עיסוק במשימות בעלות משמעות, וכן בזכות ליווי מקצועי שעזר לי מאוד להצליח במשימות. עסקתי בתכנון השטחים הציבוריים של העיר באמצעות כתיבת פרוגרמות לצרכי ציבור בשכונות, וחוות דעת לתכניות בניה בעיר. ההתמחות, והמשרה שמילאתי בעקבותיה, העשירו את חווית הלימודים העירוניים, ואלו בתורם העשירו את העבודה שלי בתור מתכנן. לאחר צבירת ניסיון של כשנה הייתי בשל להתקדם למחלקת התכנון, בתפקיד עם ראייה כוללת יותר של תכנון.

תמונה: כנס סיום תכנית המתמחים תשע"ה (רביד לוריא משמאל)

 

מתמחים מספרים-אריאל אוסרן  (ידיעות ירושלים)

 

ryl

את ההתמחות שלי בעיתון "ידיעות ירושלים" (mYnet) התחלתי מבלי שהיה לי בכלל ניסיון בכתיבה עיתונאית. ידעתי שזה תחום שרציתי לעסוק בו, אבל עד אז לא עלה בידי להשתפשף בתחום, למעט בסדנה אחת בחוג לתקשורת ועיתונאות. לשמחתי, היד החופשית שניתנה לי מצד מערכת המקומון בכתיבת הכתבות ובמציאת הסיפורים שמעניינים אותי פתחה בפניי עולם מלא ורווי בסיפורים שטרם סופרו - ומיד נדלקתי. התאהבתי ברעיון של לפגוש אנשים חדשים ולשמוע על הצלחותיהם, ובמקרים רבים גם על קשייהם, ולנצל את הבמה שניתנה לי כדי להשמיע את קולם, שאחרת לא היה נשמע. רשת הביטחון והתמיכה שתכנית המתמחים העניקה לי הן שסייעו לי לפתח ביטחון ביכולות הכתיבה שלי, במציאת "סקופים" ולהעיז בחיפוש אחר הסיפורים שכל האחרים ברחו מהם. היום אני משוכנע שאמשיך בכל המרץ למצוא לא רק את הסיפורים שאנשים רוצים לשמוע, אלא בעיקר את אלה שחשוב שישמעו.

 

מתמחים מספרים-נעם שקלר (כנסת ישראל)

 

mtmkhym_2

במהלך שנה ב' התמחתי מטעם קורס המתמחים של הפקולטה למדעי החברה אצל חברת הכנסת קארין אלהרר, יושבת ראש הועדה לביקורת המדינה. בהתמחות עסקתי בדברים שונים, בין היתר בפניות ציבור, הכנת דיונים לועדה, ומעורבות רבה במתרחש בלשכה. ההתמחות תרמה לי רבות הן להבנת החומר התיאורטי הנלמד וישומו בפועל, והן לניסיון האישי והמקצועי שלי. בנוסף, נחשפתי לרשת נטוורקינג שתשמש אותי לחיפוש עבודה לאחר התואר, ואף קיבלתי מכתב המלצה מחברת הכנסת. 

חשוב לי לציין שלאורך כל חווית ההתמחות צוות הקורס ליווה אותי רבות, ועזר בכל קושי, בעיה או שאלה. התחושה הייתה שגם אם הדברים לא תמיד הולכים באופן חלק, יש מאחוריך גב שיכול במקרה הצורך להתערב ולעזור, זאת בניגוד, להתמחות עצמאית שאינה דרך הקורס.

תמונה: כנס סיום תכנית המתמחים תשע"ו (נעם שקלר מימין, משמאל בוגרת הקורס גל רביב)